teisipäev, 24. aprill 2018

Muutuse algus

22. aprill 2018

Muutsin 5 aastat tagasi kardinaalselt oma toitumist, jättes päevapealt ära valge suhkru ja hakates sööma palju köögivilju. Sõin võimalikult naturaalset toitu ja sain lühikese ajaga märkimisväärseid tulemusi oma tervisenäitajates. 

Elasin sellist elu 3-4 aastat, aga kuidagi vaikselt hakkasid tekkima mu menüüsse taas sellised toidud, mida poleks pidanud sinna laskma. Valge suhkur ahvatles poelettidel tortide-kookidena ja köögiviljad jäid poodi oma järge ootama.

Läks poolteist aastat või kaks ja mu tervis hakkas halvenema.  2018. aasta aprilli alguses otsustasin lasta uurida, mis seis mu tervisega on.
Aprilli keskel sain teada tulemuse, mis oli kergelt öeldes masendav ja pani mind mõistma, et ma pean kiiremas korras ja väga tõsiselt muutma oma toitumist.

Šokist toibudes hakkasin uuesti sööma köögivilju ja jätsin ära valge suhkru. Valge suhkru söömine kommide ja kookide näol ning köögiviljade vähesus toidus oli mu organismile laastavalt mõjunud. 
Suur väsimus, mis mul lisaks teistele terviseprobleemidele oli, kadus juba nädalaga kui hakkasin toidu kõrvale tooreid köögivilju sööma ja välistasin valge suhkru. Täieliku tervise paranemiseni läheb veel aega, toitumine pole imeravim, mis üleöö aitaks, kuid õiges suunas liikumine on juba ise suur asi. 
Täiesti teadlikult ei muutnud ma oma toitumist kohe täielikult, jätkasin tavapärast toitumist, välja arvatud need kaks muutust, millest just kirjutasin.

Toored köögiviljad hakkavad organismis tegema puhastustööd, mille käigus viiakse kahjulikud ained kehast välja. Kui nende ainete kontsentratsioon muutub väga suureks, võib see olla lausa eluohtlik. Alguses võib enesetunne olla väga halb ja mõned haigusseisundid võivad isegi alguses ägeneda. See peaks paari nädalaga kaduma. 

Kui keegi soovib muuta oma toitumist nii radikaalselt kui mina, siis tehke seda palun väga tasa ja targu, aeglaselt järk-järgult lastes kehal kohaneda muutustega. Ma küll jätsin kohe täielikult suhkru välja ja seda soovitaksin ka teistele, aga sõin ikka alguses ka vorsti, pihve  jm tavalist toitu. 
Ei tohi unustada, et juua tuleb selle perioodil palju. 

Kristlasena tundsin, justkui Jumal kutsuks mind korrale ja tuletaks mulle meelde, et ma pöörduksin Tema loodud toidu juurde, kus on sisse pandud kõik vajalik ja hea. 
Justkui selle tõestuseks ja suuna saamiseks pidin ma kirja panema kõik vitamiinid ja mineraalained jm vajalikud toitained ja kirjutama iga nime taha toiduained, mis sisaldavad seda kasulikku ainet ning siis sööma nii, et ma saan iga päev neid kõiki ja see ongi toitumisplaan ja võimalus tervise maksimeerimiseks.
See on nii huvitav ja tegelikult nii loogiline mõte toituda nii, et iga päev ma saaksin toidust kõiki vitamiine, mineraalaineid, antioksüdante ja fütotoitaineid, aminohappeid. 
Ja see süsteem on tegelikult väga mugav ja lihtne, andes palju vabadust ja valiku võimalust. Lihtsalt valin iga vitamiini ja mineraalaine tagant rohke valiku hulgast igast  ühe köögivilja, puuvilja või muu toiduaine. Kuna paljud toiduained, näiteks muna, maks, spinat, brokoli jt. sisaldavad paljusid erinevaid kasulikke aineid, siis selle tõttu ei tule see nimekiri ka liiga pikk. Niimoodi toituda on tegelikult väga kergesti teostatav.
Otsustasin, et  maksimaalse kasu saamiseks, kõike seda, mis kõlbab toorelt süüa, söön toorelt või aurutatult. 
Mis puutub toidu kuumtöötlemisse, siis ma söön küll ka keedetud ja küpsetatud toitu, aga valiku võimaluse korral ei söö ma keedetult köögivilju ja puuvilju, välja arvatud neid, mis ei kõlba toorelt süüa, sest kuumutamisel hävivad kasulikud ained. Erandina kasutan külmutatud viljade puhul aurutamist, kuid ausalt öeldes õppides armastama toorete köögiviljade maitset, ei tõmba mind üldse enam aurutatud köögiviljade poole ja valmis ostetud pakid lihtsalt seisavad sügavkülmikus. 
Suure osa minu toidust moodustavad värsked köögiviljad ja eelkõige rohelised, mis pidid klorofülli rakke taastava ja uuendava ning tervendava mõju tõttu eriti kasulikud olema.
Olen mõelnud, et toore osakaal võiks olla ~70%.

Piirangutest kõige tähtsam on see, et ma ei söö valget suhkrut. Praeagu, tervise taastamise perioodis, püüan ma hoiduda igasugusest lisatavast suhkrust, ka mesi, palmisuhkur, datlid magustajana. Hiljem ma osad kasulikud, võimalikult vähe töödeldud ja võimalikult naturaalsed magustajad siiski lisan oma menüüsse. 
Ma tahan välistada toidust ka säilitus- ja värvained ja igasugused muud lisaained. 
Püüan nii palju kui võimalik vältida tööstuslikult toodetud toiduaineid. 
Piimatooteid söön, kuid mitte palju neis sisalduvate hormoonide tõttu, mida loomad saavad söödast, kaltsiumi saab ka mujalt. 
Söön ikka ka kala ja liha ja mune ning vahel juustu (eelistatult mozzarella) ja muidugi erinevaid teravilju, puuvilju, pähkleid ja seemneid.

Te tahate küsida, kas nii palju toorest ei aja kõhtu valutama. Ei, mul ei ole sellise toitumisega mingeid seedimisprobleeme, küll aga võib neid alguses esineda, kui pole üldse harjunud sellist toitu sööma, kuid see möödub kiirelt.


Sellistest toitudest, nagu selles blogis näha võib, saab kõht korralikult täis ja näljatunnet lähitundidel küll ei teki, samuti ei teki vajadust midagi vahepeal näksida.
Mulle tundub oma kogemustest, et kui toituda ebatervislikult ilma köögiviljadeta, siis ongi pidevalt vajadus midagi süüa, sest organism loodab, et saab siis seda, mis tal puudu on. Sellise toitumise puhul, kui kõik vitamiinid ja mineraalained on toidus olemas, on keha rahul, tal pole midagi puudu ja siis ei teki ka seda näljatunnet.
Suhkru söömise lõpetamine ei valmista mingit probleemi kui samal ajal lülitada menüüsse rohkelt värskeid köögivilju.

Minu pere toitumine on muutunud samuti palju tervislikumaks. Nende portsjonid ei ole üldjuhul küll päris sellised, nagu minul ja lapsed söövad ka osaliselt selliseid toite, mida mina ei söö.

Lisan siia 24. juunil 2018 väikse täienduse.
Päris nii nagu ma algselt arvasin, läinud pole, sest minu kurvastuseks selgus mai lõpus, et ma ei talu piima, mitte ainult laktoosi, vaid ka kaseiini ja juuni keskel lisandus uus pauk: ma ei talu ka gluteeni.
Nende tõdemusteni jõudmine tõi seletuse ka kahele terviseprobleemile, mis mul on olnud juba lapsepõlvest alates ja pole lahendust saanud.
Seega, alates 1. juunist (alates 41. päeva postitusest) on mu toiduvalik piimavaba ja 19. juunist (59. päeva postitusest) ka gluteenivaba.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar